În cadrul unei instruiri organizate de Fondul Provocările Mileniului Moldova și Ministerul Mediului în perioada 4-5 decembrie curent, în contextul activității Programului Compact, reprezentanții autorităților publice centrale  responsabile de gestionarea resurselor de apă din țară vor învăța cum să planifice gestionarea eficientă a districtului bazinului hidrografic Nistru, care include  rîul Nistru și afluenții acestuia. La instruire au fost invitaţi reprezentanţi ai tuturor autorităților responsabile de starea și gestionarea resurselor de apă: Ministerul Sănătăţii, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Agenţia „Apele Moldovei”, Serviciul Hidrometeorologic de Stat, Agenţia pentru Geologie şi Resurse Minerale, Serviciul Piscicol, Centrul Naţional de Sănătate Publică, Agenţia pentru Relaţii Funciare şi Cadastru, Serviciul Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale, Institutul de Ecologie şi Geografie şi Institutul pentru Geologie şi Seismologie.
IMG 9996

În cuvîntul de salut, viceministrul mediului Valentina Țapiș a menționat că Planul de gestionare a districtului bazinului hidrografic va constitui instrumentul principal de gestionare a resurselor de apă, de protecţie şi folosinţă eficientă a resurselor de apă şi a ecosistemelor conexe districtului bazinului hidrografic.

Elaborarea planurilor de gestionare a districtelor bazinelor hidrografice este prevăzută de Legea apelor, care a intrat în vigoare la sfîrșitul lunii octombrie 2013. Potrivit noii legi, districtul bazinului hidrografic este principala unitate de gestionare a apelor de suprafaţă şi subterane, iar în Republica Moldova sînt două districte hidrografice: districtul bazinului hidrografic Nistru și districtul bazinului hidrografic Dunărea-Prut şi Marea Neagră.

La 29 noiembrie 2013 Ministerul Mediului a publicat anunţul privind inițierea elaborării Planului de gestionare a districtului bazinului hidrografic Nistru și Planului de gestionare a districtului bazinului hidrografic Dunărea-Prut și Marea Neagra. Aceseta include următoarele:

1) Aspectele prioritare ce urmează a fi abordate și obiectivele ce urmează a fi realizate prin intermediului Planului de gestionare;
2) Etapele și termenele de elaborare a Planului de gestionare;
3) Procedurile pentru consultarea grupurilor de interes.

În perioada următoare urmează consultările publice asupra aspectelor reflectate în anunţ. În paralel, va continua analiza stării resurselor de apă; identificarea, delimitarea şi clasificarea corpurilor de apă; formularea obiectivelor de mediu etc.

„Dat fiind faptul că Republica Moldova este la prima sa experienţă de elaborare a Planului de gestionare a districtului bazinului hidrografic Nistru, considerăm că atelierul de lucru inițiat cu specialiștii autorităților publice preocupate de monitorizarea mediului, va contribui la înțelegerea mai aprofundată a aspectelor-cheie, iar însuși Planul de gestionare a districtului bazinului hidrografic va constitui instrumentul principal de gestionare a resurselor de apă, de protecţie şi folosinţă eficientă a resurselor de apă şi a ecosistemelor conexe”- a punctat viceministrul  Valentina Țapiș.

Participanții întruniți  la instruire au sarcina de a iniția elaborarea obiectivelor de mediu care se vor referi la starea apelor de suprafaţă, a apelor subterane şi a zonelor protejate din districtul bazinului hidrografic, în scopul de a proteja, de a îmbunătăți, de a reface corpurile de apă. Concomitent atelierul de lucru urmărește scopul  de a asigura o înţelegere comprehensivă asupra următoarelor subiecte:

  • Scopul activităţii de planificare în cadrul districtului bazinului hidrografic;
  • Analiza şi caracterizarea stării resurselor de apă;
  • Evaluarea reţelei de monitorizare;
  • Aspectele economice privind folosinţa apei;
  • Analiza presiune – impact; 
  • Formularea obiectivelor de mediu.

Notă: Îmbunătățirea managementului resurselor de apă este parte a reformei sectorului de irigare, realizată în cadrul Programului Compact. Programul Compact al Corporației Provocările Mileniului este implementat de Fondul Provocările Mileniului Moldova și are o valoare totală de 262 mil. dolari SUA, acordați grație susținerii generoase a poporului american pentru reducerea sărăciei și creșterea economică în Republica Moldova.